Daniel Fairly's Q&A thread

Discussion in 'Daniel Fairly Knives' started by flatblackcapo, Aug 31, 2013.

  1. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    Yeah. Looks like it's gonna be a Benjamin' to get the 105 and 207 shipped. Whatevs, this is knifemaking. Everything comes in quantities of weeks and Benjamins' lol.
     
  2. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    Fact!

    I say stuff like, "that knife is nearly finished, I only have to blast, wash, etch, anodize, carbidize, then sharpen and after that all it needs is a sheath."
     
  3. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    Blast (takes media, cabinet, both time and money$$$$)
    Wash (time, some soap/Windex)
    Anodize (time, patience, skill, money$$$$)
    Carbidize (time, money$$$$)
    Sharpen (Time, some money for belts)
    Sheath (Time, Kydex, Chicago Screws/Rivets, Heat/Pressure)

    And people wonder why custom knives are so expensive? LOL.
     
  4. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    Daniel, Did your grinder come with a knuckle magnet? I am pretty sure mine did. How can I turn it off? :D
     
  5. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    ummm....
     
  6. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    Did a resin dip. Thanks for the advice! I noticed that using the cardboard box method, the resin just sorta.. pulled up cardboard. So we used utility knives to cut it all off. Left a kinda white, kinda.. not polished mark where the resin was cut. Any way to clean that all up?
     
  7. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    Bobby,
    I use blue painters tape to mask off any area that the epoxy might get to. If that fails I use a q-tip and acetone.
    I couldn't find the 105 and 207 near by either so I used some of Pop's 30 minute epoxy with a small amount acetone to tin it. It soaks in pretty well and dries with a non gloss finish.
     
  8. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    Yeah we didn't have either here, so I ended up ordering them from some online boat store! Haha.

    Ok. I'll try some cleanup with acetone and q-tips. Man I am so slow! These things have been in progress for months, hahaha.
     
  9. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    At one stage did the cardboard touch it?

    Try acetone for cleanup, hold it on there for a while and it will eventually soften the epoxy if you do it before too long.
     
  10. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    Hey D, Did you get the rubber washers for the Chicago screws from USAKM too? I can't find them any wherezzzzzzzzz.
     
  11. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    I ended up buying mine from Lowes :(
     
  12. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    plumbing dept. ?
     
  13. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    00 washers if I recall correctly, plumbing department

    I order mine from McMaster-Carr by the 100 as they are cheaper that way and I use a lot.
     
  14. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    yup. If you can't find some, I don't use my chicago screws much so I can send a few o-rings to you?

    *edit*

    Daniels' right; you're gonna pay a lot more for a lot less at Lowes.
     
  15. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    I forget the part number but they are easy to find, I use some kind of super chemical resistant ones that are really nice and long lasting.
     
  16. Farchyld

    Farchyld

    Sep 10, 2011
    Hmm. So I used acetone and cleaned a lot of it off the steel. had to grind off some edges of fabric that resind'd into sharp, pointy parts of the handle. If you've ever done that to resin, you'll know it kinda turns white. Not glossy anymore. Best way to clean that up?
     
  17. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    I think I know what you mean... try some water thin super glue on it. If you have never used it you are in for some cool stuff... it is water thin and will soak into the whole area you touch it to. USAKM and Jantz sells some for cheap. Get the hardener and you are really in business. The super glue and hardener is especially nice foe glueing down rayskin and even for fixturing knives.

    Also try regular superglue on a piece of cloth or a nice q-tip (not the cheap ones, the ones from a cosmetic supply... they rock!

    These "bruises" are very hard to fix, only try the smallest amount of super glue. A dab of oil may help too...
     
  18. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    Thanks my vatos! I went to McMaster. That place is dangerous!!! D, if you run across that part # could ya let me know? They have sooooo many! Even LEATHER!
    :D
    Bobby, best of luck!
     
  19. Daniel Fairly Knives

    Daniel Fairly Knives Full Time Knifemaker Moderator Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Jan 9, 2011
    :D Here you go! I have used two different materials but they seemed the same.

    Neoprene Rubber Washer, 1/4" Screw Size, 1/2" OD, .093" Thick Part # 90133A029
     
  20. flatblackcapo

    flatblackcapo Part time maker, very very part time Knifemaker / Craftsman / Service Provider

    Mar 25, 2012
    Thanks a bunch , Daniel!
     

Share This Page